Publicaties
De Hercules Segers Stichting ondersteunt de grafische kunsten door onder andere het maken van publicaties van of over grafische kunstenaars mogelijk te maken. In de loop der jaren heeft de stichting meegewerkt aan onderstaande publicaties.
Tanaka Ryōhei; Etchings of Rural Japan
Chris van Otterloo
De prentkunst heeft in Japan een rijke en lange traditie. Voornamelijk de achttiende- tot vroege twintigste-eeuwse houtsneden staan centraal in tentoonstellingen en onderzoek en is nog weinig aandacht besteed aan naoorlogse (ets)kunst. De monografie uitgegeven bij de tentoonstelling Verstilde schoonheid. Japanse etsen van Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden (20 september 2019 t/m 19 januari 2020) is een aanzet om daar verandering in te brengen en is de eerste Engelstalige monografie over het leven en oeuvre van Tanaka. Ongeveer 130 werken zijn geselecteerd voor deze publicatie.
Siemen Dijkstra; À bois perdu
Gijsbert van der Wal
De houtsneden van Siemen Dijkstra (1968) vallen direct op door hun kleur en compositie. De in Dwingeloo woonachtige kunstenaar verbeeldt in zijn prenten voornamelijk het diverse en unieke landschap van Drenthe – en de ruimtelijke ervaring van zo’n landschap.
In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen
Mireille Cornelis, Eddy de Jongh en Leonore van Sloten
Inspiratie is de levensadem van de kunst. Al eeuwenlang oefenen kunstenaars invloed op elkaar uit, vanuit een onderlinge bewondering en wedijver. Deze interactie heeft de kunst in voortdurende beweging gehouden. Rembrandt geldt als een toonaangevend meester die niet alleen vele kunstenaars heeft opgeleid maar ook zichtbare invloed heeft gehad op anderen. Maar ook hij zocht inspiratie bij door hem bewonderde meesters. Zo was hij een groot bewonderaar van het werk van de excentrieke landschapsschilder en graficus Hercules Segers (ca. 1589/90 – 1633/40), een van de meest intrigerende kunstenaars van de zeventiende eeuw.
Simon Koene – Een grafisch oeuvre
Eddy de Jongh, Susan Adam, Bob van den Boogert
De Hercules Segers Stichting is vernoemd naar een vermaard kunstenaar uit de zeventiende eeuw die als etser vrijwel continu in een experimenteel stadium verkeerde. De wonderlijke dingen die Hercules Segers met zijn etsen uithaalde zouden kunstliefhebbers in later eeuwen voor menig raadsel stellen. De Haagse kunstenaar Simon Koene (1946) aan wiens etskunst dit boek en de bijbehorende tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum zijn gewijd, is in zoverre met Segers verwant dat ook hij enkele decennialang zijn grafische concepten combineerde met soms moeilijk te doorgronden technische experimenten.
Jakob Demus – the complete graphic work 1983-2005
Ed de Heer
Jakob Demus (Wenen 1959) groeide op in een kunstminnend milieu. Zijn belangstelling voor de beeldende kunsten was al op jonge leeftijd gewekt. Amper zestien jaar oud werd hij door Jörg Ortner en Gisèle Celan–Lestrange, twee in Parijs gevestigde grafici, in de eerste beginselen van de etskunst onderwezen. Zijn fascinatie voor de prentkunst zou hem niet meer loslaten. Terug in Wenen bestudeerde hij koortsachtig handboeken over de etstechniek en verdiepte hij zich in het werk van oude meesters. Ook experimenteerde hij naar hartenlust met het bewerken en afdrukken van etsplaten.
Andere publicaties van de Hercules Segers Stichting
Naast de bovengenoemde publicaties heeft de stichting in de loop der jaren vele andere publicaties mogelijk gemaakt. Deze publicaties zijn bij de stichting en in de meeste boekhandels uitverkocht.
> Meer over de andere publicaties waar de stichting aan bijdroeg