Publicaties

Siemen Dijkstra. À bois perdu

Auteur: Gijsbert van der Wal
Taal: Frans en Nederlands
Uitgegeven bij Uitgeverij TOTH, Bussum

Verschijnt ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling bij de Fondation Custodia in Parijs (15 februari t/m 10 mei 2020; opnieuw geopend 7 juli t/m 6 september 2020)


De houtsneden van Siemen Dijkstra (1968) vallen direct op door hun kleur en compositie. De in Dwingeloo woonachtige kunstenaar verbeeldt in zijn prenten voornamelijk het diverse en unieke landschap van Drenthe – en de ruimtelijke ervaring van zo’n landschap. Dijkstra’s indrukwekkende kleurenhoutsneden komen tot stand door de reductie techniek (à bois perdu) waarbij alle drukgangen, elke kleurlaag, weggesneden worden uit hetzelfde stuk hout. Deze cyclus van snijden, ininkten en afdrukken herhaalt hij met steeds donkerdere kleuren en tot slot nog met enkele lichtere kleuren, tot wel 10 tot 18 drukgangen. Elke stap richting het eindresultaat is dus onomkeerbaar en vergt een goede voorbereiding. De prenten van Dijkstra zijn meesterlijk in hun rijkdom aan kleur, details en de suggestie van licht dat door bomen valt, langs gebladerte glijdt of op rimpelend water weerkaatst.

De tentoonstelling in de Fondation Custodia toont een selectie van Dijkstra’s kleurenhoutsneden van de afgelopen 25 jaar, samen met een aantal van zijn tekeningen, gouaches en aquarellen.
Het was een lang gekoesterde wens van de Hercules Segers Stichting om een grote overzichtstentoonstelling te organiseren van het werk van Siemen Dijkstra.

Dankzij de Fondation Custodia in Parijs is dit nu gerealiseerd en is tevens een schitterende tweetalige publicatie tot stand gekomen, geheel gefinancierd door Fondation Custodia en uitgegeven bij Uitgeverij TOTH, Bussum. Thans uitsluitend te koop via de Fondation Custodia.

Het ligt in de bedoeling de tentoonstelling ook in Nederland te brengen.