Publicaties

Peter Vos; Metamorfosen

Eddy de Jong & Jan Piet Filedt Kok

2013

Peter Vos geldt als een van de meest creatieve Nederlandse figuratieve kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw en de eerste jaren van de 21ste eeuw. Zijn tekeningen en prenten zijn dan ook veelvuldig opgenomen in de collecties van o.a. het Rijksmuseum en het Centraal Museum. Bij het grote publiek werd hij bekend door zijn werk als illustrator voor de tijdschriften ”Propria Cures, Vrij Nederland” en ”Hollands Maandblad”. De publicatie is tot stand gekomen in samenwerking met Fondation Custudia.

Wendelien Schönfeld; houtsneden / woodcuts

Gijsbert van der Wal

2012

Wendelien Schönfeld (1950) behoort tot de interessantste Nederlandse grafici van dit moment. Ze heeft zich toegelegd op het technisch uiterst gecompliceerde medium van de kleurenhoutsnede. Schönfelds ongewone prenten van mensen, dieren, landschappen en interieurs hebben niet de stijfheid die houtsneden vaak aankleeft. Ze tekent met een guts in het hout als met een potlood op papier, en ze mengt de verschillende drukgangen (iedere kleur in een houtsnede wordt van een apart houtblok gedrukt) zoals een schilder zijn verf mengt. In dit boek is een ruime keuze uit Schönfelds kleurenhoutsneden uit de afgelopen vijfentwintig jaar afgebeeld, gelardeerd met voorschetsen en verwant werk in andere media. Kunstjournalist Gijsbert van der Wal schreef er een inleiding bij op basis van interviews met de kunstenaar.

Frans Pannekoek; prenten & tekeningen

Peter Schatborn

2010

Frans Lodewijk Pannekoek (1937) leerde het etsen bij J.C. Nachenius en zat ongeveer een jaar op de Kunstnijverheidschool in Amsterdam, maar als kunstenaar beschouwt hij zichzelf als autodidact. Het grafische werk van vroegere kunstenaars, in het bijzonder dat van de 17de-eeuwse prentkunstenaar Hercules Segers, had van begin af aan een sterke invloed op zijn werk. Pannekoeks oeuvre omvat etsen en drogenaald-prenten van Hollandse, Spaanse en Franse landschappen, sommige zeer fijn en atmosferisch, andere juist met een krachtige lijnvoering. Ook maakte hij voorstellingen van dieren en motieven uit de natuur (zoals schelpen, blaadjes, bloemen), enkele portretten. Pannekoeks prenten zijn meestal voorzien van allerlei inscripties en een datering.

Grafisch gezelschap De Luis   1960 – 1980

Roman Koot & Saskia de Both

2008

 Oprichters van De Luis waren de Utrechtse kunstenaars William Kuik (de latere Dirkje Kuik), Henc van Maarseveen en Johannes (Joop) Moesman. Later voegden zich andere Utrechtse kunstenaars bij het gezelschap, onder wie Peter Vos, Charles Donker en Gerard van Rooy. De leden wilden als een ‘luis in de pels’ van de moderne kunst opereren; zij zetten zich af tegen het primaat van de schilderkunst en waren pleitbezorgers van het grafisch ambacht.

Gepaard & Ongepaard

Gerrit Komrij,Gérard de Palézieux, Ed de Heer, Paul Gellings

2004

 

Erik Desmazières

Ed de Heer, Bob van den Boogert, Erik Desmazières, Lynne Richards

2004

 

Charles Donker: Jonge bosuil, ca. 1975, Ets

Charles Donker; etser

Eddy de Jongh, Charles Donker, Peter Schatborn

2002