Peter Vos - Metamorfosen

Eddy de Jongh en Jan Piet Filedt Kok. Amsterdam, Parijs, Bussum, 2013

Deze monografie is gedrukt in een oplage van 1.250 exemplaren. De publicatie is een samenwerkingsproject van de Hercules Segers Stichting Amsterdam, de Fondation Custodia te Parijs, en Uitgeverij Thoth Bussum, 2013.

Prijs  :
39,90 excl. verzendkosten
Beschikbaarheid  :  Nog enkele exemplaren (in het Nederlands en het Frans) zijn beschikbaar bij de Hercules Segers Stichting info@herculessegersstichting.nl.

Deze publicatie werd mede mogelijk gemaakt met financiële steun van:
Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Sanssouci, Stichting Harten Fonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Museum Het Rembrandthuis, NautaDutilh advocaten, notarissen, belastingadviseurs, Stichting Charema, Fonds voor Geschiedenis en Kunst en Stichting De Gijselaar Hintzenfonds.

Peter Vos (1935-2010) geldt als een van de meest creatieve figuratieve kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw en de eerste jaren van de 21ste eeuw. In zijn bijna zestigjarige carrière trad hij - onder meer als lid van het Grafisch Gezelschap De Luis - met regelmaat als graficus naar buiten, maar hij was bovenal een begenadigd tekenaar. Vos beheerste elk facet van zijn métier en wist de souplesse van zijn hand te combineren met de dynamiek van zijn vindingrijke geest. Hij bezat een uitzonderlijk verbeeldingsvermogen en een verbluffende eruditie en had de ambitie om, zoals hijzelf wel heeft gezegd, 'zowel voor het schellinkje als voor de loge', dus voor het hele theater, te spelen. Bij het grote publiek raakte hij vooral bekend door zijn geestige Beestenkwartet (1970) en zijn illustraties bij de Sprookjes van de Lage Landen (1973).

Vos was ook een zeer begaafd vogeltekenaar. Zijn kennis op dit gebied leek daarbij weinig onder te doen voor die van de ornitholoog. Vogels werden door hem liefdevol op papier gevangen, in een even persoonlijke als naturalistische stijl. Naturalisme was echter niet zijn enige idioom. Hij muntte evenzeer uit in het creëren van niet-naturalistische, fantastische voorstellingen. Zo is de Griekse mythologie vanaf het begin van zijn loopbaan een bron van inspiratie geweest en een boek als Ovidius' Metamorfosen zou ook na zijn gymnasiumtijd favoriete literatuur blijven. Dat zijn omvangrijke oeuvre een aanzienlijke hoeveelheid schetsen en tekeningen omvat die gerelateerd zijn aan de antieke oudheid, is dan ook niet verbazingwekkend.

In dit boek nemen Vos' beeldvertalingen van antieke fabels, en dan vooral die waarin mensen in vogels veranderen, een cruciale plaats in. Naast op zichzelf staande figuren uit de mythologie en naast voorstellingen die op Ovidius zijn gebaseerd of een zeker 'Ovidiaans' karakter dragen worden ook werken belicht die in iconografisch opzicht geheel op zichzelf staan en die bestempeld kunnen worden als verbeeldingen van een 'persoonlijke mythologie'. Gedaantewisseling of een suggestie van metamorfose spelen in deze voorstellingen eveneens een rol van belang.