Frans Pannekoek, Prenten & Tekeningen

Peter Schatborn, Amsterdam & Parijs 2010

Deze monografie is gedrukt in een oplage van 350 exemplaren. De publicatie is een samenwerkingsproject van de Fondation Custodia te Parijs en de Hercules Segers Stichting en werd mede mogelijk gemaakt met financiële steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en de J.E. Jurriaanse Stichting. Het ontwerp is van de hand van Wigger Bierma. De publicatie ging gepaard met een overzichtstentoonstelling in Museum Het Rembrandthuis te Amsterdam (25 juni – 3 oktober 2010).

Prijs publiekseditie  :
28,-

Beschikbaarheid  : Er is nog een beperkt aantal exemplaren beschikbaar van de Nederlandse en de Franse editie van de catalogus.
Bestellen  : Deze kunnen worden besteld bij de Fondation Custodia in Parijs: coll.lugt@fondationcustodia.fr

Frans Lodewijk Pannekoek (1937) leerde het etsen bij J.C. Nachenius en zat ongeveer een jaar op de Kunstnijverheidschool in Amsterdam, maar als kunstenaar beschouwt hij zichzelf als autodidact. Het grafische werk van vroegere kunstenaars, in het bijzonder dat van de 17de-eeuwse prentkunstenaar Hercules Segers, had van begin af aan een sterke invloed op zijn werk.

In 1962 vertrok Pannekoek naar Pingjum in Friesland, waar hij bevriend raakte met de schrijver Gerard Reve. In 1967 publiceerde Reve op verzoek van de kunstenaar een kort verhaal onder de titel Veertien etsen van Frans Lodewijk Pannekoek voor arbeiders verklaard. Hierdoor kreeg Pannekoek landelijke bekendheid. De kunstenaar vestigde zich in 1968 in Spanje, woonde lange tijd in Frankrijk en verblijft op het ogenblik weer in Spanje.

Pannekoeks oeuvre omvat etsen en drogenaald-prenten van Hollandse, Spaanse en Franse landschappen, sommige zeer fijn en atmosferisch, andere juist met een krachtige lijnvoering. Ook maakte hij voorstellingen van dieren en motieven uit de natuur (zoals schelpen, blaadjes, bloemen), enkele portretten – onder meer van Reve – en zelfportretten. Pannekoeks prenten zijn meestal voorzien van allerlei inscripties en een datering.

De Fondation Custodia te Parijs bezit de grootste collectie prenten en tekeningen van Frans Pannekoek, verzameld door de oud-directeuren Carlos van Hasselt en Mària van Berge-Gerbaud. Op initiatief van de Hercules Segers Stichting is in samenwerking met de Fondation Custodia een representatieve keuze uit deze collectie gemaakt.

Klik hier voor het radio interview van De Avonden (VPRO) met Peter Schatborn, auteur van het boek "Frans Pannekoek, Prenten & Tekeningen".
27 april 2010