Gepaard en ongepaard

Gerrit Komrij, Amsterdam 2004

Bibliofiele dichtbundel met gedichten van Gerrit Komrij en 14 originele prenten van Gérard de Palézieux, gedrukt door Gianstefano Galli te Novazzano (Zwitserland).

Gepaard en ongepaard verscheen in een oplage van 70 exemplaren, genummerd en gesigneerd door Gerrit Komrij en Gérard de Palézieux. De bijgevoegde Franse vertaling van de gedichten werd verzorgd door Paul Gellings.

Prijs  :
500,-

Beschikbaarheid  : Er is nog een zeer beperkt aantal exemplaren beschikbaar
Bestellen  : Voor meer informatie over deze publicatie kunt u contact opnemen met de Hercules Segers Stichting via info@herculessegersstichting.nl

Het werk van de Zwitserse graficus Gérard de Palézieux (Vevey 1919) vertoont een verrassend grote variëteit aan onderwerpen en technieken. Naast stillevens maakt hij interieurs, naakten, portretten, stadsgezichten, panorama's en berglandschappen. Het Wallische alpenlandschap en het Rhônedal zijn steeds terugkerende thema's in zijn werk. Palézieux' landschappen vallen op door de nauwkeurige observatie van topografie en atmosfeer. Zijn prenten spreken sterk tot de verbeelding door hun verfijnde uitvoering, fabuleuze techniek en zeer persoonlijke aanpak.

Het vroege werk is opgebouwd uit helder geëtste lijnen. Structuur, licht en schaduw worden gesuggereerd door nauwkeurig getrokken kruisarceringen, die door hun precisie het werk van Morandi en Villon, kunstenaars voor wie Palézieux een grote bewondering koestert, in herinnering roepen. Aan het eind van de jaren zeventig raakt Palézieux steeds meer geïnteresseerd in het weergeven van toon en atmosferische effecten. Het leidde tot een reeks van gedurfde technische experimenten die hem tot een van de grote vernieuwers van de grafische kunsten zouden maken.

De omslag in Palézieux' werk kenmerkt zich door een krachtige heroriëntatie op de mogelijkheden die andere grafische technieken hem konden bieden. Meer en meer legt hij zich toe op de vernis mou en de suikeraquatint, technieken die hij ook in combinatie toepast en die hem in staat stellen schilderachtige effecten te bereiken. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met een steeds intensiever gebruik van gekleurde inkten en getint chine appliqué.

Binnen zijn oeuvre nemen de geïllustreerde boeken een bijzondere plaats in. Deze bibliofiele uitgaven, die originele prenten bevatten, verschijnen in kleine oplagen, variërend van 100 tot 150 exemplaren.